Harang hangjának digitális szintézise
A bonyolult gyártástechnológia, a kis darabszám és a drága
alapanyagok miatt a harangok előállítási költsége magas. Az öntési
technológiából következően hangjuk pontatlan, és a nagyobb méretű harangok
esetében nehézkes - szinte lehetetlen - az utólagos korrekció.
A digitális technika elmúlt évtizedbeli fejlődése lehetővé
tette, hogy a harang hangját elektronikusan állítsuk elő a korábbi ár
töredékéért. A szakirodalomban több lehetőséget is találunk arra, hogy egy zenei
hangot szintetizáljunk, a választás azonban a harang esetében sem
egyértelmű. A cél olyan haranghang-szintetizátor kifejlesztése volt, mely
az alábbi jellemzőkkel bír:
-
a hang magassága és az ütés minősége könnyen paraméterezhető
-
könnyű új harangokat analizálni, szintetizálni
-
az algoritmus jelfeldolgozó processzoron implementálható
Arra kerestünk választ, hogy milyen megoldásokkal lehet ezeket
az igényeket kielégíteni. Egy speciális szintézismódszert dolguztunk ki, mellyel
elfogadható minőségű haranghangot lehet szintetizálni.
A harang fizikai leírása
Az 1. ábrán két tipikus harangprofilt láthatunk. Az (a) ábra
egy templomi harangozásra készült harangot mutat, míg a (b) jelű egy kisebb,
harangjáték számára készültet. A profilok öntőről öntőre változnak, mivel
egymástól függetlenül dolgozták ki a saját harangkészletüket kísérletezés
útján (a tudás generációról generációra öröklődik), és a profilokat
titokként kezelik. A harang speciális fémötvözetből - egyfajta
bronzból - készül: az összetétel 80% réz, 18% ón, valamint cink és ólom.
|
1. ábra: harangprofilok templomi harang (a) és harangjáték (b)
céljára
|
A harang rezgése nagyon bonyolult mozgás. Elvben ez a mozgás
leírható merőleges irányú rezgési módusok lineáris kombinációjaként, ahol az
egyes módusok kezdeti amplitúdóját a megütéskori alakváltozás határozza meg.
Elméleti megfontolások alapján megjósolható, hogy minden módus 2m számú
sugárirányú, egyenlően elosztott, és n számú a peremmel párhuzamos
csomóponttal rendelkezik, ahol m, n = 0, 1, 2, .... m = 0
esetén a módusok egyszeresek, míg m>0 esetben párokról beszélünk,
melyeknek - ideális, teljesen körszimmetrikus esetben - egy felhangot
alkotnak.
|
2. ábra: Az első öt módus
|
A gyakorlatban azonban a harangok nem teljesen
körszimmetrikusak, ezért ezek a párok két részre válnak (más-más közeli
frekvenciák alakulnak ki), amit - a két közeli frekvencia miatt -
tremolóként érzékelünk, ami nagyon fontos jellemzője a haranghangnak. A 2. ábrán
az első öt módust láthatjuk, ahol a szaggatott vonalak jelzik a rezgések
csomópontjait. Az 1. táblázatban a legfontosabb felhangokat és hangolásukat
láthatjuk.
Módus |
Felhang |
Ideális |
Temperált |
(2,0) |
Hum |
0.500 |
0.500 |
(2,1#) |
Elsődleges |
1.000 |
1.000 |
(3,1) |
Terc |
1.200 |
1.183 |
(3,1#) |
Kvint |
1.500 |
1.506 |
(4,1) |
Névleges |
2.000 |
2.000 |
(4,1#) |
Decima |
2.500 |
2.514 |
(2,2) |
Undecima |
2.667 |
2.662 |
(5,1) |
Doudecima |
3.000 |
3.011 |
(6,1) |
Felső oktáv |
4.000 |
4.166 |
(7,1) |
Felső undecima |
5.333 |
5.433 |
(8,1) |
|
6.667 |
6.796 |
(9,1) |
Tripla oktáv |
8.000 |
8.215 |
1. táblázat. A legfontosabb felhangok és hangolásuk
|
Harangmodell
Mivel a harang komplex rezgése nagyon jól leírható módusokkal,
ezért kínálja magát az ötlet, hogy ezeket a módusokat szimbolizáló rezonátorokat
megvalósítva nagyon jó minőségű haranghangot kaphatunk, a rezonátorokat
gerjesztő jelet változtatva pedig a harang hangjában különböző effektusokat
tudunk megvalósítani. Vizsgálatok során laboratóriumban több mint 140 módust
tudtak elkülöníteni. Ekkora mennyiségű módus megvalósítása valósidőben a mai
jelfeldolgozó processzorokon nem lehetséges, ezért kérdéses, hogy hány felhangot
kell megvalósítani ahhoz, hogy a szintetizálás élethű haranghangot
eredményezzen. Vizsgálatok szerint a harang élethű modellezéséhez elegendő 10-15
felhang modellezése. Ahhoz, hogy a rezonátorainkat kiszámítsuk, szükségünk van
néhány paraméterre:
-
a jósági tényezőre
-
a körfrekvenciára
-
a kezdőamplitúdóra
-
kezdőfázisra
Ezeket a paramétereket a harang Dirac-delta jellegű
gerjesztésére (kis tömegű, nagy sebességű, kemény kalapáccsal történő megütés)
adott válaszából kell meghatároznunk. A körfrekvenciák eleve a rendelkezésünkre
állnak - a jel spektrumából -, a többi paramétert pedig a felhangok
burkológörbéiből tudjuk meghatározni. A burkolókat egy lekeverés után kapjuk
meg:
A burkológörbét egy alacsony fokszámú IIR szűrővel modellezzük,
amit Steiglitz-McBride algoritmussal tudunk illeszteni (ehhez a burkolót a
számítási igény csökkentése érdekében decimáljuk). Az IIR szűrőt megvalósító
z-tartománybeli átviteli függvényből meghatározhatjuk a pólusokat és
zérusokat. Minden egyes pólus-zérus pár Dirac-gerjesztésre egy adott
meredekséggel és kezdőamplitúdóval rendelkező exponenciálisan lecsengő,
nemperiodikus jelet ad. Annak érdekében, hogy megkapjuk a felhangot előállító
IIR szűrő struktúrát, ezeket a pólusokat kell transzformálnunk, ami két lépésből
áll:
-
nyújtás: a decimálás mértékének megfelelően a pólus távolságát csökkenteni
kell az egységkörtől
-
forgatás: a felhang frekvenciájának megfelelően el kell forgatni a pólust
az origó körül. Mivel nem feltétlenül lesz meg a pólus konjugált komplex
párja, ezért a rezonátorok komplexek lesznek.
A komplex rezonátorok átviteli függvénye:
A rendszer impulzusválasza:
ahol , ami időtartományban egy exponenciálisan lecsengő szinusz körfrekvenciával, pedig a kezdő amplitúdót és fázist határozza határozza meg:
Ekkor a komplex rezonátor valós és képzetes része:
A felhangokat generáló komplex rezonátorok frekvencia-,
kezdőfázis- és amplitúdóeltérése egy komplex összeadással hozza létre a
burkológörbéket. A 3. ábrán egy burkológörbe és az abból előállított felhang
látható. A harang hangját az egyes felhangok párhuzamos kapcsolásával állítjuk
elő, tehát a komplex rezonátorok párhuzamos kapcsolásával.
|
3. ábra: burkoló és a belőle generált felhang
|
Az ütőmodell
A harangmodell felállításakor feltételeztük, hogy a mért hang a
harang közel ideális (Dirac-delta jellegű) gerjesztésre adott válasza. Az ütés
modellezéséhez az alábbi paramétereket kell kezelnünk:
-
az ütés erőssége
-
az ütő anyagminősége
A Digitális Jelfeldolgozás Laboratóriumban történt mérések
alapján az erőjelek (tehát a gerjesztés) az alábbi összefüggésben vannak a fenti
paraméterekkel:
-
az ütő keménysége arányos az erőjel sávszélességével, tehát puha
anyaggal (gumi, fa) ütve a harangot az erőjel sávszélessége kisebb
-
az ütés erőssége egyenes arányban áll az erőjel nagyságával
-
az ütés erőssége egyenes arányban áll az erőjel sávszélességével, tehát
erősebb ütéskor nagyobb az erőjel sávszélessége
A 4. ábrán egy harang mérése látható. Az ütés erejét erőmérő
kalapáccsal, a hangot mikrofonnal érzékeljük, és párhuzamosan rögzítjük, majd
utólag feldolgozzuk. A hatékony real-time megvalósíthatóság érdekében a fenti
követelményeket egy egyszerű, az ütés erősségével és az ütő anyagával
paraméterezhető elsőfokú aluláteresztő IIR szűrővel valósíthatjuk meg. A szűrőt
egy, az ütés nagyságának megfelelő nagyságú egységimpulzussal gerjesztjük, a
kimenetet pedig a harangmodellt alkotó komplex szűrőstruktúra bemenetére
vezetjük.
|
4. ábra: Az őcsényi református templom harangjának mérése a DSP
laborban |
Összegzés
Bár a téma nem teljesen lezárt, és további kutatási
lehetőségeket rejt, a jelenlegi modell sikeresnek. A meglévő hangszintézis
modellek, valamint a harang és hangjának specialitásai alapján egy
pszeudo-fizikai (forrás-szűrő) szintézis modellt alakítottunk ki,
mellyel hatékonyan, mai (2006) technológiai szinten rendelkezésre álló digitális
jelfeldolgozó processzorral (ADSP 21262, 300MHz), valós időben lehet
haranghangot szintetizálni jó minőségben.
A megvalósult szintézist használó elektronikus harangjátékot
meg lehet hallgatni például a budapesti Gárdonyi Géza Általános Iskolában
(Bartók B. út 27.), és a gödöllő-máriabesnyői Kegytemplomban.
Demonstrációs anyagok
A következő linken DSP-n valós időben
lejátszott anyagot találunk. A fájl mp3 formátumú.
Ajánlott publiációk:
Hasznos linkek
További információ: Sujbert László, Rancz Lajos
|