. 

BME Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék


Digitális Jelfeldolgozás Laboratórium

 

 

Bemutatkozás
Elérhetőség
Munkatársak
Hallgatóinknak
Kutatás
Aktív zajcsökkentés
Hangszintézis
AD-átalakítók
Rezonátorok
Elosztott rendszerek
Ipari projektek
Publikációk
Eszközök
Kapcsolatok
DSP25
Orgona · Húros hangszerek · Nemlineáris húr · Harang

 

Harang hangjának digitális szintézise

 

 

A bonyolult gyártástechnológia, a kis darabszám és a drága alapanyagok miatt a harangok előállítási költsége magas. Az öntési technológiából következően hangjuk pontatlan, és a nagyobb méretű harangok esetében nehézkes - szinte lehetetlen - az utólagos korrekció.

 

A digitális technika elmúlt évtizedbeli fejlődése lehetővé tette, hogy a harang hangját elektronikusan állítsuk elő a korábbi ár töredékéért. A szakirodalomban több lehetőséget is találunk arra, hogy egy zenei hangot szintetizáljunk, a   választás azonban a harang esetében sem egyértelmű. A cél olyan haranghang-szintetizátor kifejlesztése volt, mely az alábbi jellemzőkkel bír:

  • a hang magassága és az ütés minősége könnyen paraméterezhető

  • könnyű új harangokat analizálni, szintetizálni

  • az algoritmus jelfeldolgozó processzoron implementálható

Arra kerestünk választ, hogy milyen megoldásokkal lehet ezeket az igényeket kielégíteni. Egy speciális szintézismódszert dolguztunk ki, mellyel elfogadható minőségű haranghangot lehet szintetizálni.

 

A harang fizikai leírása

 

Az 1. ábrán két tipikus harangprofilt láthatunk. Az (a) ábra egy templomi harangozásra készült harangot mutat, míg a (b) jelű egy kisebb, harangjáték számára készültet. A profilok öntőről öntőre változnak, mivel egymástól függetlenül dolgozták ki a saját harangkészletüket kísérletezés útján (a tudás generációról generációra öröklődik), és a profilokat titokként kezelik. A harang speciális fémötvözetből - egyfajta bronzból - készül: az összetétel 80% réz, 18% ón, valamint cink és ólom.

1. ábra: harangprofilok templomi harang (a) és harangjáték (b) céljára

 

A harang rezgése nagyon bonyolult mozgás. Elvben ez a mozgás leírható merőleges irányú rezgési módusok lineáris kombinációjaként, ahol az egyes módusok kezdeti amplitúdóját a megütéskori alakváltozás határozza meg. Elméleti megfontolások alapján megjósolható, hogy minden módus 2m számú sugárirányú, egyenlően elosztott, és n számú a peremmel párhuzamos csomóponttal rendelkezik, ahol m, n = 0, 1, 2, .... m = 0 esetén a módusok egyszeresek, míg m>0 esetben párokról beszélünk, melyeknek - ideális, teljesen körszimmetrikus esetben - egy felhangot alkotnak.

2. ábra: Az első öt módus

 

A gyakorlatban azonban a harangok nem teljesen körszimmetrikusak, ezért ezek a párok két részre válnak (más-más közeli frekvenciák alakulnak ki), amit - a két közeli frekvencia miatt - tremolóként érzékelünk, ami nagyon fontos jellemzője a haranghangnak. A 2. ábrán az első öt módust láthatjuk, ahol a szaggatott vonalak jelzik a rezgések csomópontjait. Az 1. táblázatban a legfontosabb felhangokat és hangolásukat láthatjuk.

 

Módus

Felhang

Ideális

Temperált

(2,0)

Hum

0.500

0.500

(2,1#)

Elsődleges

1.000

1.000

(3,1)

Terc

1.200

1.183

(3,1#)

Kvint

1.500

1.506

(4,1)

Névleges

2.000

2.000

(4,1#)

Decima

2.500

2.514

(2,2)

Undecima

2.667

2.662

(5,1)

Doudecima

3.000

3.011

(6,1)

Felső oktáv

4.000

4.166

(7,1)

Felső undecima

5.333

5.433

(8,1)


6.667

6.796

(9,1)

Tripla oktáv

8.000

8.215

1. táblázat. A legfontosabb felhangok és hangolásuk

 

Harangmodell

 

Mivel a harang komplex rezgése nagyon jól leírható módusokkal, ezért kínálja magát az ötlet, hogy ezeket a módusokat szimbolizáló rezonátorokat megvalósítva nagyon jó minőségű haranghangot kaphatunk, a rezonátorokat gerjesztő jelet változtatva pedig a harang hangjában különböző effektusokat tudunk megvalósítani. Vizsgálatok során laboratóriumban több mint 140 módust tudtak elkülöníteni. Ekkora mennyiségű módus megvalósítása valósidőben a mai jelfeldolgozó processzorokon nem lehetséges, ezért kérdéses, hogy hány felhangot kell megvalósítani ahhoz, hogy a szintetizálás élethű haranghangot eredményezzen. Vizsgálatok szerint a harang élethű modellezéséhez elegendő 10-15 felhang modellezése. Ahhoz, hogy a rezonátorainkat kiszámítsuk, szükségünk van néhány paraméterre:

  • a jósági tényezőre

  • a körfrekvenciára

  • a kezdőamplitúdóra

  • kezdőfázisra

Ezeket a paramétereket a harang Dirac-delta jellegű gerjesztésére (kis tömegű, nagy sebességű, kemény kalapáccsal történő megütés) adott válaszából kell meghatároznunk. A körfrekvenciák eleve a rendelkezésünkre állnak - a jel spektrumából -, a többi paramétert pedig a felhangok burkológörbéiből tudjuk meghatározni. A burkolókat egy lekeverés után kapjuk meg:

 

A burkológörbét egy alacsony fokszámú IIR szűrővel modellezzük, amit Steiglitz-McBride algoritmussal tudunk illeszteni (ehhez a burkolót a számítási igény csökkentése érdekében decimáljuk). Az IIR szűrőt megvalósító z-tartománybeli átviteli függvényből meghatározhatjuk a pólusokat és zérusokat. Minden egyes pólus-zérus pár Dirac-gerjesztésre egy adott meredekséggel és kezdőamplitúdóval rendelkező exponenciálisan lecsengő, nemperiodikus jelet ad. Annak érdekében, hogy megkapjuk a felhangot előállító IIR szűrő struktúrát, ezeket a pólusokat kell transzformálnunk, ami két lépésből áll:

  • nyújtás: a decimálás mértékének megfelelően a pólus távolságát csökkenteni kell az egységkörtől

  • forgatás: a felhang frekvenciájának megfelelően el kell forgatni a pólust az origó körül. Mivel nem feltétlenül lesz meg a pólus konjugált komplex párja, ezért a rezonátorok komplexek lesznek.

A komplex rezonátorok átviteli függvénye:

A rendszer impulzusválasza:

ahol , ami időtartományban egy exponenciálisan lecsengő szinusz körfrekvenciával, pedig a kezdő amplitúdót és fázist határozza határozza meg:

Ekkor a komplex rezonátor valós és képzetes része:

A felhangokat generáló komplex rezonátorok frekvencia-, kezdőfázis- és amplitúdóeltérése egy komplex összeadással hozza létre a burkológörbéket. A 3. ábrán egy burkológörbe és az abból előállított felhang látható. A harang hangját az egyes felhangok párhuzamos kapcsolásával állítjuk elő, tehát a komplex rezonátorok párhuzamos kapcsolásával.

 

3. ábra: burkoló és a belőle generált felhang

 

Az ütőmodell

 

A harangmodell felállításakor feltételeztük, hogy a mért hang a harang közel ideális (Dirac-delta jellegű) gerjesztésre adott válasza. Az ütés modellezéséhez az alábbi paramétereket kell kezelnünk:

  • az ütés erőssége

  • az ütő anyagminősége

A Digitális Jelfeldolgozás Laboratóriumban történt mérések alapján az erőjelek (tehát a gerjesztés) az alábbi összefüggésben vannak a fenti paraméterekkel:

  • az ütő keménysége arányos az erőjel sávszélességével, tehát puha anyaggal (gumi, fa) ütve a harangot az erőjel sávszélessége kisebb

  • az ütés erőssége egyenes arányban áll az erőjel nagyságával

  • az ütés erőssége egyenes arányban áll az erőjel sávszélességével, tehát erősebb ütéskor nagyobb az erőjel sávszélessége

A 4. ábrán egy harang mérése látható. Az ütés erejét erőmérő kalapáccsal, a hangot mikrofonnal érzékeljük, és párhuzamosan rögzítjük, majd utólag feldolgozzuk. A hatékony real-time megvalósíthatóság érdekében a fenti követelményeket egy egyszerű, az ütés erősségével és az ütő anyagával paraméterezhető elsőfokú aluláteresztő IIR szűrővel valósíthatjuk meg. A szűrőt egy, az ütés nagyságának megfelelő nagyságú egységimpulzussal gerjesztjük, a kimenetet pedig a harangmodellt alkotó komplex szűrőstruktúra bemenetére vezetjük.

 

 

4. ábra: Az őcsényi református templom harangjának mérése a DSP laborban

 

Összegzés

 

Bár a téma nem teljesen lezárt, és további kutatási lehetőségeket rejt, a jelenlegi modell sikeresnek. A meglévő hangszintézis modellek, valamint a harang és hangjának specialitásai alapján egy pszeudo-fizikai (forrás-szűrő) szintézis modellt alakítottunk ki, mellyel hatékonyan, mai (2006) technológiai szinten rendelkezésre álló digitális jelfeldolgozó processzorral (ADSP 21262, 300MHz), valós időben lehet haranghangot szintetizálni jó minőségben.

 

A megvalósult szintézist használó elektronikus harangjátékot meg lehet hallgatni például a budapesti Gárdonyi Géza Általános Iskolában (Bartók B. út 27.), és a gödöllő-máriabesnyői Kegytemplomban.

 

Demonstrációs anyagok

 

A következő linken DSP-n valós időben lejátszott anyagot találunk. A fájl mp3 formátumú. 

Ajánlott publiációk:

 

Rancz Lajos, Harang hangjának digitális szintézise, diplomaterv, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2004.

A haranghang-szintézis részletes leírása.

 

 

Hasznos linkek

 

Rancz Első Magyar Toronyóragyár Kft.

A gyártásba került hangszer, ill. további demonstrációs anyagok.

 

 

 


 További információ: Sujbert László, Rancz Lajos