Nemlineáris húrrezgés modellezése
Az előzőekben lineáris
húrmodellekkel foglalkoztunk, a húrt a lineáris rendszerek elméletéből
ismert módszerekkel írtuk le (átviteli függvény, impulzusválasz stb.).
Veszteség- és diszperziómentes esetben ilyenkor igaz az 1. ábra bal oldali
képlete (lineáris hullámegyenlet), ahol y a húr kitérése egy adott
x pontban és t időpillanatban, μ a húr egységnyi
hosszra eső tömege, és T a húrfeszültség (azaz mekkora erővel van
meghúzva a húr). A lineáris hullámegyenletet úgy kapjuk, hogy feltételezzük
T állandóságát, azaz úgy tekintjük, hogy a húr rezgés közbeni
alakváltozása elhanyagolható mértékben nyújtja meg a húrt a kezdeti
megnyúlásához képest. Ilyenkor a húr egyes pontjai csak y irányban (a
húrra merőlegesen) mozognak.
A valós hangszerek hangjában azonban olyan komponensek is
megjelennek, amelyeket az eddig tárgyalt lineáris húrmodellek nem
vesznek figyelembe. Ilyen pl. a húr longitudinális rezgése
(eddig csak a transzverzális rezgést tárgyaltuk), valamint a fantom
felhangsor megjelenése. Ez utóbbi az eredeti felhangok bizonyos
összegfrekvenciáin megjelenő komponenseket jelenti. Különösen lényegesek ezek a
komponensek a zongora esetében, ahol a mély húrok fémes hangzása nem állítható
elő ezen komponensek figyelembevétele nélkül.
1. ábra: a geometriai nemlinearitás
Ha a húrt mint tömegpontok és rugók hálózatát képzeljük
el (a tömegeknek a pontok, a rugóknak a pontokat összekötő vonalak felelnek meg
az 1. ábrán), nem nehéz belátni, hogy nagyobb rezgési amplitúdóknál a
tömegpontok x irányban (a húr irányában) is kitérnek, hiszen pl. egy
felfelé kimozdított tömegpont a mellette lévő pontokat nemcsak felfelé, hanem
maga felé is húzza. Ez gerjeszti a longitudinális rezgést, amit eddig
elhanyagoltunk. Az egyes tömegpontok távolsága (most ds,
ami nyugalmi helyzetben dx volt) tehát a rezgés során
változni fog. Ez a megnyúlás vagy összenyomódás a Hooke-törvény értelmében
mechanikai feszültséget állít elő, ami a nyugalmi húrfeszültséghez
(T0) hozzáadódva kiadja a térfüggő húrfeszültséget
(T(x)). Tehát a longitudinális rezgés a húrfeszültségen keresztül
befolyásolja a transzverzális rezgést. Összefoglalva, mind az eddig is
figyelembe vett transzverzális, mind pedig a longitudinális rezgést számolnunk
kell, és ezek kölcsönös (és nemlineáris) csatolását is figyelembe kell
vennünk.
A transzverzális és longitudinális polarizáció kölcsönös
csatolásának számítása azonban meglehetősen bonyolult feladat, ezért - a valós
idejű hangszintézis követelményeit szem előtt tartva - egyszerűsítésekkel kell
élnünk. Tipikus ilyen egyszerűsítés, hogy a
húrfeszültség (T) nem függ a
térkordinátától (x), csak az idő (t) függvénye. Ez
jól használható a laza fémhúrok esetén tipikus alapfrekvencia-csökkenés
modellezésére, de nem képes leírni a fantom felhangok, ill. a
longitudinális módusok viselkedését. Az erősen feszített fémhúrok
esetében (amilyen pl. a zongorahúr) jobb közelítést jelent, ha a
húrfeszültség mind a tér, mind pedig az idő függvénye, de a csatolást
csak egyirányúnak feltételezzük, azaz a longitudinális rezgés transzverzálisra
való visszahatását elhanyagoljuk (ld. 2. ábra). Ilyenkor
a transzverzális rezgést a lineáris
modelleknél ismertetett módszerek egyikével számítjuk, a külső
gerjesztés (pl. kalapácsütés) ismeretében. A longitudinális rezgés formailag
teljesen azonos módon számítható, csak itt a gerjesztés nem valamilyen külső
eszközből, hanem a transzverzális rezgésből származik. A 2. ábrából jól látható,
hogy a visszahatás elhanyagolása miatt a válasz számítását egymást követő
lépésekből kapjuk, azaz nincs visszacsatolás a modellblokkok között.
Ez az implementáció szempontjából is igen előnyös, valamint módot ad
arra, hogy a választ analitikusan is kiszámíthassuk. A válasz analitikus
számításának a hangszintézis területén nincs kitüntetett jelentősége, hiszen ott
numerikus módszereket is alkalmazhatunk. A fizikai jelenség jobb megértéséhez
azonban a zárt alakban meghatározott válasz kulcsfontosságú. A modell ilyen
felépítésével ugyanis lehetővé válik a fantom felhangok keletkezésébek
magyarázata, ami a hangszerkészítők és akusztikusok számára is hasznos
lehet.
2. ábra: a transzverzális és longitudinális húrrezgés
számítása
Természetesen az eddig elmondottaktól eltérően lehetőség van
arra is, hogy a két polarizáció kölcsönös (kétirányú) csatolását numerikusan
számítsuk. Továbbá, a valós húr két
transzverzális polarizációban rezeg (y és z
irányban), ezt is figyelembe vehetjük a modellben. A vonós hangszerek
esetében egy negyedik polarizáció számítására is szükség lehet, a vonó
ugyanis torzionális rezgést gerjeszt a húrban, ami a két transzverzális
és longitudinális polarizációkkal szintén csatolódik, a helyzetet tovább
bonyolítva. Kérdés azonban, hogy a modell komplexitásának növekedése
arányban áll-e a hangminőség javulásával.
Ajánlott publikációk:
Balázs Bank and László Sujbert, "Generation of longitudinal vibrations in piano strings:
From physics to sound synthesis,'' The Journal of the
Acoustical Society of America, vol. 117, no. 4, pp. 2268-2278, Apr. 2005.
Homepage |
A húr nemlineáris viselkedése és ennek jelentősége a zongora esetében.
Modellezés véges differenciás és modális módszerekkel. |
Balázs Bank, Physics-based Sound Synthesis of String
Instruments Including Geometric Nonlinearities, Ph.D.
thesis, Budapest Univeristy of Technology and Economics, p. 142, Jun.
2006.
Homepage |
Az 5. fejezet a geometriai nemlinearitás elméletével, a 6. fejezet a
modellezési módszerekkel foglalkozik. |
További, a témával kapcsolatos publikációk ezen a lapon találhatók.
További információ: Bank Balázs
|