. 

BME Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék


Digitális Jelfeldolgozás Laboratórium

 

 

Bemutatkozás
Elérhetőség
Munkatársak
Hallgatóinknak
Kutatás
Aktív zajcsökkentés
Hangszintézis
AD-átalakítók
Rezonátorok
Elosztott rendszerek
Ipari projektek
Publikációk
Eszközök
Kapcsolatok
DSP25
Orgona · Húros hangszerek · Nemlineáris húr · Harang

 

Orgonasípok hangjának jelmodell alapú szintézise

 

 

Bevezetés

 

Zenész - és talán villamosmérnök - körökben ismert, hogy manapság a szintetizátorok, a digitális hangszerek az ún. PCM hangszintézist használják akusztikus hangszerek hangjának visszaadására. Ennek az eljárásnak a lényege az, hogy a modellezendő hangszer hangját digitálisan rögzítik, periódusosságát kihasználva tömörítik ("loop-olják"), majd szükség esetén a tárolt hangmintát újra megszólaltatják. Ez a fajta modellezés elméletileg tökéletesen visszaadja a hangszer felvett hangját, a hang tárolása miatt azonban ez a módszer nem támogatja a hangszer nemdeterminisztikus paramétereinek leírását és visszaadását (zaj, véletlen jelenségek, modulációk).

 

Erre a problémára tökéletes megoldást adna a hangszer fizikai modellje, amely nem a hangszer hangját tárolja, hanem magának a hangszernek a paramétereit (méret, hossz, anyag, stb.). A hangszer működését differenciálegyenletekkel leírva, a paraméterek segítségével a fizikai rendszer válasza, a hang kiszámolható. A módszer problémája az, hogy nagyon nehéz megtalálni azt a modellt, amely kielégítően pontos, ugyanakkor gazdaságosan megvalósítható.

 

A jelmodell

 

Kompromisszumot jelenthet a számításigény és a hangminőség között a jelmodell alapú szintézis, amely a hangszer hangjának - mind determinisztikus, mind pedig sztochasztikus - tulajdonságait vizsgálja és az ezen vizsgálatokból nyert paraméterek segítségével modellezi a hangot.

Mivel a hangszerek többsége - és így az orgona is - közel periodikus hangot generál, a modellezés során a periodikus jelek diszkrét idejű modelljéből indultunk ki.

Más megközelítésben a kutatás elsődleges kérdése az volt, hogy vajon lehetséges-e a klasszikus, Fourier-sorfejtésen alapuló (ún. additív) szintézis felhasználásával, illetve annak megfelelő kiegészítésével (modulációk, zajgenerátokok, szűrők) jó minőségű zenei hangot generálni.

A vizsgálatok során végül a szintézis generátor-részét egy speciális zajgenerátorral egészítettük ki, az egyes generátorok eltérő berezgési és lecsengési paramétereit pedig burkológenerátorokkal modelleztük. Ezt szemlélteti a következő ábra is. Itt a hangszert n harmonikus komponenssel modellezzük, mindegyikre alkalmazunk egy független burkolót (hi,k), hozzáadjuk a sztochasztikus komponenst, majd a kapott síp hangját elhelyezzük a virtuális térben (pozícionálás, zengetés).

 

 

1. ábra: a jelmodell alkalmazása hangszermodellezésre

 

 

 

Analízis

 

Az orgonasípok hangjának jelmodell-paramétereit igazi orgonákon végzett mérések feldolgozásával állítottuk be. Több orgonát is megmértünk, és az elemzések kiértékelése során így be tudtuk állítani, hogy melyek azok a hangparaméterek, amelyeket gondosan, illetve melyek azok, amelyeket kevésbé gondosan kell megvalósítani.

 

Császár

Naszály

Tata

 

2. ábra: a mért orgonák

 

A paraméterek feldolgozásával sikerült mind a determinisztikus, mind pedig a nemdeterminisztikus jelenségeket is jellemezni. Az orgonasípoknál a harmonikus komponensek mellett főként a levegő keltette zaj analízisére helyeztük a fő hangsúlyt. A teljes analízisfolyamat látható a következő ábrán.

 

 

Analízis

 

 3. ábra: felvett hangok analízise

 

 

 

Szintézis

 

A mért adatok alapján a jelmodell alapú szintézist többféleképpen is megvalósítottuk. Elsőként egy Motorola 56001-es processzorra készült egy program, a nagy számítási igény miatt később áttértünk az ADSP2181-es processzorra. Erőforrás-korlátozás nélküli implementáció is készült a Matlab program felhasználásával, ez utóbbi nem valós időben működik, cserébe viszont tetszőleges MIDI-fájl átalakítható vele WAVE-fájllá.

A szintézis blokkvázlata látható a következő ábrán.

4. ábra: orgonahang szintézis

 

 

Eredmények

 

A modell használhatóságát - a mellékelt hanganyagokon túl - két ábrával szeretnénk szemléltetni. Mind a kettő Matlab segítségével készült, az egyik egy síp és modellje spektrumát hasonlítja össze, a másik pedig a berezgési tranzieseket (a harmonikusok burkológörbéit).

 

5. ábra: eredeti és szintetizált spektrum

 

 

 

6. ábra: eredeti és szintetizált tranziensek

 

 

Demonstrációs anyagok

 

A következő linkeken néhány példát találunk, amelyeken hallhatunk egy eredeti templomi orgonafelvételt, néhány, Matlab segítségével készített szimulációs anyagot, valamint DSP-n valós időben lejátszott korál-részletet is. A fájlok mp3 formátumúak.

 

Ajánlott publikációk:

 

Márkus János: Orgonasípok hangjának jelmodell alapú szintézise, diplomaterv, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 1999 május, 120 oldal.

A fenti modellezési eljárás részletes ismertetése.

 

 

Hasznos linkek:

 

Digitális orgonákat gyártó cégek


 További információ: Márkus János, Bank Balázs