Húros hangszerek fizikai alapú szintézise
A különböző húros hangszerek fizikai modelljei nagyban
hasonlítanak egymáshoz, hiszen mindegyik központi eleme a húr modellje. Az
eltérések leginkább a gerjesztés modelljében jelennek meg. Laboratóriumunkban a
húros hangszerek közül leginkább a zongorahang szintézisére koncentráltunk, így
a zongora példáján keresztül mutatjuk be a fizikai modellezés módszerét.
A zongora talán a legkedveltebb hangszer, még ha a múlt
században veszített is népszerűségéből. Sok ember számára azonban a hangszer
ára, mérete vagy hangereje (esti gyakorlás) nem teszi lehetővé, hogy igazi
zongorát vagy pianínót birtokoljon. Ennek következtében igen elterjedtek a
digitális zongorák, melyek felvett zongoraminták
visszajátszásán alapulnak (PCM vagy sampling szintézis). Ezek az
elektronikus hangszerek, bár egyes hangok megszólaltatásában kimagasló
hangminőséget érnek el (hiszen van, amikor az összes hang különböző
dinamikaszintjeit külön tárolják akár több 10 GB-nyi merevlemez-területen),
néhány, a valóságban megjelenő fontos jelenséget nem képesek utánozni. Ilyen pl.
egy már rezgő húr újbóli megütése, ami nem modellezhető a hullámtábla újbóli
kiolvasásával, hiszen a húr rezgése ilyenkor nullától különböző kezdeti értékből
indul. Ha egyszerre több hang szól, akkor azok között csatolás lép fel. Még
ennél is fontosabb, hogy a zengetőpedál lenyomásával az összes húr szabadon
rezeghet, így a megszólaltatott hangok az összes többi húrt gerjesztik. A hangok
visszajátszásán alapuló módszer ezen hiányosságai kiküszöbölhetőek a fizikai
modellezés alkalmazásával. Pengetős vagy vonós hangszerek esetében a fizikai
modellezés látszólag még nagyobb lehetőségeket rejt magában, hiszen pl. a
hegedűjáték végtelen variációit nem lehet mintákban tárolni. Fizikai modellezés
esetén azonban a játékvariációk (vonósebesség, vonóerő, vibrátó, stb.)
automatikusan figyelembe vehetők.
1. ábra: a fizikai modell és a jelmodell kapcsolata a
valósággal
A fizikai modellezés alapgondolata, hogy a
hangszer hangkeltő mechanizmusát modellezi (ld. 1. ábra), így
a modell alkotóelemei a hangszer fontosabb részeinek felelnek meg. A
zongora esetében a húr állítja elő a periodikus rezgést, ezt a
húrmodellel modellezzük (2. ábra). A zongorista a billentyűk lenyomásával
filccel borított fakalapácsokat indít útjára, melyek a húrnak ütközve
impulzusszerűen gerjesztik azt. Ezt a gerjesztésmodell segítségével
vesszük figyelembe. A húr önmagában igen rossz sugárzó, ezért a zongora esetében
a húr rezgése a hídon keresztül a rezonátorlemezre adódik, mely, a
húrhoz képest jóval nagyobb felületével képes a hang hatékony kisugárzására. Ezt
veszi figyelembe a sugárzó modellje. Érdemes megemlíteni, hogy ez a
modellstruktúra más húros hangszerek esetében is használható, csak
a gerjesztésmodell kicserélésére van szükség (pl. kalapácsok helyett pengető
vagy vonó). A húr és a sugárzó modellje maradhat ugyanaz, értelemszerűen más
paraméterbeállítások mellett. Ez azt is előrevetíti, hogy a fizikai modellezés
lehetőséget ad az egyes hangszerek virtuális keresztezésére is: pl.
meghallgathatjuk, hogyan szólna egy hegedűvonóval gerjesztett zongorahúr. Hozzá
kell azonban tenni, hogy más hangszerek esetében a modell megfelelő
vezérlése sokkal bonyolultabb feladat: billentyűs hangszerek
vezérlésére elektonikus zongorabillentyűzeteket használhatunk. A
hegedűjáték finomságait (vonóerő, vonósebesség, vibrátó, stb.) azonban nem lehet
egy zongorabillentyűzeten előállítani, így ahhoz valamilyen egyedi,
vonószerű kezelőszerv építése szükséges. Természetesen primitív módon a
hegedűmodell is vezérelhető billentyűzetről, de sajnálatos módon így épp azokat
a finomságokat veszítjük el, melyek miatt a fizikai modellezés a felvett minták
visszajátszásához képest előnyösebb lehetne.
2. ábra: a zongora és a zongoramodell
A fizikai alapú zongoramodell lelke a
húrmodell, amely a húr hullámegyenletének numerikus
megoldását jelenti. Az ideális húr hullámegyenlete első közelítésben a
klasszikus egydimenziós hullámegyenlet, mely a húr mellett többek között az
ideális távvezeték ill. légoszlop (pl. orgona, fúvós hangszerek)
hullámterjedését is leírja. A hullámegyenlet megoldására több módszer is
létezik, itt csak a három legnépszerűbbet említjük. A legegyszerűbb, de
legszámításigényesebb a véges differenciák módszere, ahol a
deriváltakat differenciákkal közelítjük (pl. előre- ill. hátralépő
Euler-módszer). Másik lehetőség a húr rezgésének módusokra bontása.
Ilyenkor a húr pillanatnyi alakját állóhullámok szuperpozíciójaként közelítjük,
és a válasz ezen állóhullámok szinuszos rezgésének összegét jelenti.
Így a húr másodfokú rezonátorok párhuzamos kapcsolásával modellezhető. A
leghatékonyabb húrmodellezési módszer a digitális hullámvezető,
mely a hullámegyenlet időtartománybeli megoldásán alapul. Ismeretes, hogy a
hullámegyenlet megoldása két, egy jobbra és egy balra haladó hullám
szuperpozíciója. Teljesen merev lezárás esetén ezen hullámok a lezárásokon
-1-szeres szorzóval visszaverődnek. Térbeli és időbeli diszkretizáció után a két
haladóhullám pillanatnyi értékei két vektorban tárolhatók, a következő állapot
pedig a vektorok tartalmának balra, ill. jobbra tolásával számítható. A módszer
hatékonysága annak köszönhető, hogy ezek a vektorok (késleltetővonalak)
cirkuláris bufferként implementálhatók. Az ideális húr modellje így egy
visszacsatolt késleltetővonalra redukálódik.
3. ábra: a digitális hullámvezető
A fizikai húr azonban nem ideális: a rezgés során veszteségek
lépnek fel, ill. a húr merevsége folytán a hullámterjedési sebesség
frekvenciafüggő (diszperzió). Ezt a digitális hullámvezetőben úgy vesszük
figyelembe, hogy az összes húron elosztott hatást egy pontba, a
lezárásba koncentráljuk. Tehát úgy tekintjük, mintha a húrunk ideális
lenne, és a veszteségek és diszperzió a lezárás nem ideális voltából
következne. Ekkor a lezáráson történő reflexió nemcsak -1-gyel való szorzást,
hanem szűrést jelent (a 3. ábrán H(z)-vel jelölve), amit egy viszonylag
kis fokszámú digitális szűrővel veszünk figyelembe. A veszteségek a szűrő
amplitúdómenetével, a diszperzió pedig a fázismenetével van kapcsolatban. A
digitális hullámvezető esetében az egyik legizgalmasabb kérdés, hogy hogyan kell
ezt a reflexiós szűrőt megtervezni, hogy a húrmodell által
generált hang felhangjainak frekvenciái és lecsengési idejei jól közelítsék a
valóságot.
A gerjesztés modellje hangszerről hangszerre
eltérő. A zongora esetében ez legtöbbször egy tömeg-rugó modell, ahol a
tömeg a kalapács tömegét, a rugó pedig a filc rugalmasságát modellezi. Ezt
modellt egy egyszerű differenciálegyenlet írja le. A gerjesztés működtetése a
következő: a kalapácsnak (tömeg és rugó összekapcsolva) kezdeti sebességet
adunk, az a rugó felőli oldalával a húrnak ütközik. Az összenyomódó
rugó által kifejtett erő gerjeszti a húrt, ill. visszalöki a kalapácsot (a
tömegpontot). A zongorára jellemző, hogy a billentyűleütés sebességének
növelésével nemcsak a hangerő növekszik, hanem a hangszín is megváltozik: a
magasabb frekvenciás felhangok aránya megnő. Ez abból ered, hogy a kalapácson
található filc az összenyomódás közben keményedik, azaz nem tekinthető ideális
rugónak. Ezt úgy modellezhetjük, hogy az egyszerű F=Kx reláció helyett
a rugó összenyomódásának valamely hatványát számítjuk, pl.
F=Kx2.
Pengetett hangszerek esetében a legegyszerűbb, ha a
gerjesztést a húr kezdeti kitérésével modellezzük: úgy tekintjük, mintha az egy
pontjában meghúzott (így háromszög alakot felvevő) húrt egyszerűen
elengednénk. Ennél természetesen bonyolultabb modellek megvalósítására is
lehetőség van, melyek figyelembe veszik a pengetés erejét, sebességét, a pengető
súrlódását, stb.
Vonós hangszereknél az eddigiektől eltérően a
gerjesztés folyamatosan jelen van, nem csak a hang indulásakor. Leegyszerűsítve,
a mozgó vonó először magával rántja a húrt (tapadási súrlódás), majd, amikor a
súrlódási erő egy bizonyos értéket meghalad, a húr visszacsúszik (csúszási
surlódás). A két fázis váltakozása alakítja ki a periodikus rezgést. A vonás
modellezése legegyszerűbben a súrlódást leíró statikus nemlinearitással
történhet, mely a két test (vonó és húr) relatív sebességének függvényében
megadja a súrlódási erőt.
A húrban tárolt rezgési energia egy része
a hangszertestbe jut és akusztikai energiává válik, másik
része a húrban marad a rezgést továbbra is fenntartva, harmadik része pedig
veszteségként elenyészik. Így a híd és a rezonátorlemez nemcsak a kisugárzott
hang hangszínét határozza meg (hiszen szűrőként funkcionál), hanem a húr egyes
harmonikusainak lecsengési idejeit is, mert amelyik frekvenciákon több energiát
von el a húrtól, ott a felhangok gyorsabban lecsengenek. A húrtól elvont
energiát rendszerint a húrmodellben vesszük figyelembe, a már említett
reflexiós szűrőben. A sugárzó modellje tehát arra a kérdésre redukálódik, hogy
ha ismerjük a húr lezárására (a zongora esetében a hídra) ható erőt, akkor
hogyan kell a hangszer által keltett hangnyomást egy adott pontban kiszámítani.
A fizikai alapú megközelítés azt diktálná, hogy a sugárzóról is építsünk egy
modellt (pl. a zongora rezonátorlemezéről egy 2D véges differenciás modellt), és
annak rezgését számítsuk. Ez azonban nagyon számításigényes, és a legtöbb
esetben nincs is arra szükség, hogy a rezonátorlemez minden egyes pontjának
mozgását ismerjük, csupán az általa keltett hangnyomásra vagyunk kíváncsiak.
Ilyenkor feketedoboz-modellt is alkalmazhatunk: egyszerűen mikrofonnal
megmérjük, hogy egy adott erőgerjesztésre a rezonátorlemez milyen hangnyomást
produkál, és az így felvett átviteli függvényt egy rendszerint igen nagy (néhány
ezres) fokszámú digitális szűrőként implementáljuk. Ebben az esetben az az
izgalmas kérdés, hogy milyen módon lehet minél kisebb fokszámú szűrővel egy
adott hangminőséget elérni, azaz a fizika mellett pszichoakusztikai
megfontolásokat is figyelembe kell venni.
A fent vázolt hangszermodell-struktúra csak egy lehetséges
megoldás: itt a kalapács és húrmodell ténylegesen fizikai modellnek tekinthető,
ahol a fizikai paraméterek (pl. kalapács sebessége, húr hossza) egy az egyben
megfeleltethetők a modell paramétereinek, így játék közben változtathatók is. A
sugárzó modellje már nem fizikai modell: tulajdonképpen egy digitális szűrő,
mely egy mért átviteli függvényt implementál. Itt tehát nem jelennek meg a
rezonátorlemez geometriai vagy anyagi jellemzői. Erre az egyszerűsítésre
azért van szükség, mert egy ténylegesen fizikai alapokon nyugvó
rezonátorlemez-modell nem lenne megvalósítható valós időben. Lehetőség pedig
azért van rá (és ezért nincs pl. a kalapács esetében), mert a sugárzó
paramétereit a zongorista játék közben nem képes változtatni, az mindig
konstansnak tekinthető, az pedig elfogadható kompromisszum, hogy a virtuális
mikrofonunk pozícióját nem tehetjük bárhova, csak ahova mérés közben tettük.
Általában is igaz, hogy a fizikai modellezés esetében a modellünkben csak ott
ragaszkodunk szigorúan a fizikai képhez, ahol ez az adott hangminőséghez és
helyes viselkedéshez szükséges. Más szóval, ha egy jelenség hatását nem halljuk,
akkor azt nem modellezzük, így is csökkentve a számításigényt. Más lenne a
helyzet, ha célunk nem egy valós időben játszható modell, hanem egy
kísérletezésre alkalmas program létrehozása lenne. Ha a nagy számításigény nem
korlát, érdemes mindent szigorúan fizikai alapon figyelembe venni, mert így
végső soron lehetőség nyílhat annak kipróbálására, hogy egy kör alakú zongora
mennyiben szólna másképp, mint egy háromszög alakú. Ez a hangszerkészítők
számára lehet hasznos, hiszen így a virtuális prototípus hangja előre
meghallgatható.
Ajánlott publiációk:
Balázs Bank, Federico Avanzini, Gianpaolo Borin, Giovanni De Poli,
Federico Fontana, and Davide Rocchesso, "Physically Informed Signal-Processing Methods for Piano
Sound Synthesis: a Research Overview," EURASIP Journal on
Applied Signal Processing, Special Issue on Digital Audio for Multimeda
Communications, vol. 2003, no. 10, pp. 941-952, Sep. 2003. |
A fizikai alapú zongoramodellezés digitális hullámvezető
alkalmazásával. Saját eredmények és az irodalom összefoglalása. Jó
kiindulópont a többi cikkhez. |
Balázs Bank, Physics-Based Sound Synthesis of the
Piano, Master's thesis, Budapest University of Technology
and Economics, published as Report 54 of Helsinki University of
Technology, Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing, May
2000.
Homepage |
Bár kicsit régebbi, mint a fenti cikk, részletesebben leírja a
zongoramodell egyes elemeit, ill. a zongora fizikájáról is tartalmaz egy
összefoglalót (2. fejezet). |
Balázs Bank, Physics-based Sound Synthesis of String
Instruments Including Geometric Nonlinearities, Ph.D.
thesis, Budapest Univeristy of Technology and Economics, p. 142, Jun.
2006.
Homepage |
A 2. fejezet összefoglalja a legnépszerűbb húrmodellezési módszereket
(véges differenciás, digitális hullámvezető, modális), a
gerjesztésmodelleket (kalapács, pengető, vonó), valamint a hangszertest
modellezésének lehetőségeit. |
További, a témával kapcsolatos publikációk ezen a lapon találhatók.
Hasznos linkek:
További információ: Bank Balázs
|