DRD - Dinamikus vasúti diagnosztikai rendszer
Vasúti kocsik tengelyterhelésének dinamikus mérésére, ill. a
kerekek vizsgálatára kifejlesztett mérőrendszer, amely DSP alapú
mérőmodulokból és egy host PC-ből áll. A rendszer érzékelői nyúlásmérő bélyegek,
amelyek a vasúti szerelvény áthaladásakor, menet közben mérik a sín
deformációját. A modulok közvetlenül a nyúlásmérő bélyegek mellé, a vasúti sínre
vannak felszerelve.
Dinamikus tengelyterhelés-mérés
Vasúti környezetben a leginkább ismert és jól bevált rendszerek
a statikus tengelyterhelés-mérők. Ezek tipikusan 25 km/h áthaladási sebességig
működnek pontosan és megbízhatóan. A vasúti szerelvényeknek ilyenkor le kell
lassítaniuk a mérőszakasz előtt. Az időveszteségen kívül további problémát
jelent, hogy a szállítmány menet közben el tud csúszni előre vagy oldalra, ami
folyamatosan magában hordozza a baleset veszélyét. Ezért a statikus
mérőrendszerek csak korlátozottan képesek a vasúti közlekedést felügyelni.
Dinamikus mérés során a vasúti szerelvény lassítás nélkül halad
át a mérőszakaszon, így a kerekenkénti tengelyterhelések és a tehereloszlások a
valós üzemi körülmények között vizsgálhatók.
A mérőrendszer
A rendszer egy host PC-ből és több mérőmodulból áll. A
modulok és a PC az ipari RS-485 szabványos soros buszon kommunikálnak. A
mérőmodulok közvetlenül a sínre vannak erősítve, a nyúlásmérő szenzorok
közvetlen közelébe. Ennek azért van jelentősége, mert így az analóg jelvezeték a
lehető legrövidebb, minimalizálva ezzel a hasznos jelet terhelő zajt.
1. ábra: mérőmodulok
Mérőmodulok
A mérőmodulok központi eleme az Analog Devices ADSP-21065L
jelfeldolgozó processzor. Ez a hídkapcsolásban lévő érzékelők mintavételezett
jelét dolgozza fel, azaz kiszámítja a tengelyterhelést és előállítja egy erősen
tömörített változatát a mért jelnek, amit a PC-nek továbbít további
feldolgozásra. A mérőmodulokon futó jelfeldolgozó algoritmusok részletesebben a
letölthető
publikációban találhatók meg.
2. ábra: a mérőmodul paneljai
3. ábra: a felszerelt mérőmodul
Diagnosztika
A tengelyterhelés-mérésen kívül a rendszer további
információkat szolgáltat a vasúti szerelvényekről. A kerekenként megjelenített
tengelyterhelés árulkodik az egyenetlenül elosztott rakományról, vagy a
szerelvény "hullámzó" mozgásáról. Ez gyorsan közlekedő vonatokra jellemző, ekkor
a szerelvény oldalirányú lengő mozgást végez.
A másik fontos diagnosztikai funkció a hibás kerekek
azonosítása. A vonat kerekei tipikusan nagy fékezések folytán deformálódhatnak
és ezután nem gördülnek tökéletesen. Az ilyen kerekeket nagyon fontos kiszűrni,
mert folyamatosan "ütik" a sínt, ezáltal hosszú távon károsítva azt. A
nyúlásmérő bélyegek jelei alapján az ilyen kerekek azonosíthatók.
Ajánlott publiáció:
Károly Molnár, István Bogár, László Sujbert , András Görgényi, "DSP-based dynamic railway diagnostic system",
International Carpathian Control Conference ICCC'2004 Zakopane, Poland,
May, 25-28, 2004. |
A fenti rendszer részletes ismertetése
angolul. |
További információ: Molnár Károly
|